wtorek, 12 czerwca 2012

Wołowina duszona w czarnym occie ryżowym

Tego przepisu o mało co nie przegapiłam, co nie dziwi, bo to raptem parę linijek tekstu i mała fotka. Moją uwagę przyciągneła wzmianka o czarnym occie ryżowym. Znacie ten ocet? Bardzo ciemny, prawie czarny, lekko słodki, karmelowy jakby. Robiony z czarnego kleistego ryżu. Poczytałam sobie o occie i dopiero wtedy zauważyłam przepis na duszoną w nim wołowinę. Nie dziwię się Donnie Hay, że upchnęła go na samym dole strony, potrawa jest mało fotogeniczna. Ale ja ją już kiedyś jadłam i nie dałam się zwieść pozorom. Wiedziałam, że sos będzie słodki i aromatyczny, a długo duszona wołowina miękka jak masło.

Przepis Donny był uproszczoną wersją chińskiego oryginału. Dodałam więcej przypraw, żeby powtórzyć taki smak, jaki pamiętam z Chin.


Wołowina duszona w czarnym occie ryżowym
zainspirowana przepisem z Donna Hay Magazine # 62
4 porcje

  • 1 kg wołowiny na gulasz (wybrałam szponder), pokrojonej w duże kawałki
  • olej do smażenia
  • 100 g imbiru (całe kłącze, umyte)
  • 6 ząbków czosnku, całych
  • 3 szt. anyżu gwiaździstego
  • opcjonalnie: 6 małych suszonych papryczek chili
  • 21/2 szklanki wody
  • 1/2 szklanki czarnego octu ryżowego
  • 1/3 szklanki brązowego cukru
  • 1/4 szklanki sosu ostrygowego
  • 1/4 szklanki sosu sojowego

W garnku o grubym dnie rozgrzej cienką warstwę oleju. Obsmaż na nim wołowinę, ze wszystkich stron, do zrumienienia. Dodaj kłącze imbiru, czosnek i smaż, mieszając 1 minutę. Dodaj anyż gwiaździsty i chili (jesli używasz), smaż przez kolejną  minutę. Zalej wodą, dodaj czarny ocet ryżowy, cukier, sos ostrygowy i sojowy. Zamieszaj, zmniejsz ogień do minimum, przykryj garnek i duś powoli, dopóki wołowina nie zmięknie - dwie godziny lub dłużej, w zależności od rodzaju użytej wołowiny. Od czasu do czasu zajrzyj do garnka i zamieszaj zawartość.

Sos możesz przecedzić przed podaniem.
 
Podawaj z gotowanym ryżem i warzywami (bok choy, sałatka z kapusty).

***

Przepis dodaję do akcji Kuchnia Chińska 
prowadzonej przez Pannę Malwinnę

(Kuchnia chińska 2012-ZAPROSZENIE

Brak komentarzy: